Перекласти (Translate)

07 листопада 2018

БУЛО ТА ЗАГУЛО...

БУЛО ТА ЗАГУЛО...

ГЕТЬ МОСКОВСЬКІ ХРЕСТИ!

ГЕТЬ МОСКОВСЬКІ ХРЕСТИ!

Українці навіть не задумуються наскільки глибоко увійшло за сотні років підлеглости московство в українське життя.

Ну, от ми повертаємо собі українську церкву, чекаємо на об'єднання всіх православних церков в одну помісну церкву, чекаємо на томос тощо. При цьому вже повинні розуміти, що богослуження, проповіді, архітектура церковних будівель, навіть хрести буде змінено, повернуто від московських форм до правдиво-православних.

Чи хто задумувався який вид християнства прийняв київський князь (тодішній президент) Володимир Святославович, названий Хрестителем і Великим? У 988 році нами було прийнято православ'я чи католицизм? Розкол християнства на ці дві течії-конфесії стався у 1054 році, тому Володимир прийняв "загальносвітове" християнство, але не від Папи Римського, а від Патріярха Константинопільського. Тоді це було майже рівнозначним хрещенням, ніби зараз ми вважаємо Європу (Євросоюз) і Америку (США) як щось єдине, і так воно і є (демократія, загальнолюдські цінності тощо). Але - пророкую - що через сотні років людство розділиться на "старе" (Європа) і "нове" (Америка) і навіть між ними почнеться міжконтинентальна війна (іще й "середнє" людство може втрутитися - Азія).

Так от, повернімося до хрестів. Володимир прийняв християнство як державну ідеологію і тільки через 66 років у світі відбувся остаточний розкол християнства на конфесії (Велика схизма 1054 року, коли Папа і Патріярх взаємно анатемствували один одного). Згодом було більш-менш однакові до розколу обряди, архітектуру, священицькі ризи тощо еволюційно змінено кожною конфесією. Коли я бачу двох християнських священиків, то я безпомильно за їхнім одягом визначаю хто з них католик, а хто ортодокс.

Тому тепер ми легко бачимо відмінність навіть у канонічних хрестах.

Католики за основу взяли простий, чотирикінцевий хрест. У Євангелії сказано, що саме такий хрест Ісус ніс на своїх плечах до місця страти, тому для католицької християнської церкви чотирикінцевий хрест став атрибутом християнської віри.

Ортодокси (православні християни) підійшли до цього питання набагато ґрунтовніше. Так, на Голгофу Ісус ніс простий хрест. Але на місці страти над головою засудженого до хреста було прибито табличку з його ім’ям ("Ісус назарянин, цар юдейський"), а під ступні прибито підставку-підніжжя (тому Ісус, як правило, має зігнуті у колінах ноги на картинах і хрестах). Повністю готовий для страти хрест прийняв восьмикінцеву форму. Восьмикінцевий хрест - хрест православний.

Цікаво, що за Володимирової епохи таких "хрестових складнощів" ще не було. Хрест, він і є хрест. Навіть на пам'ятникові Володимиру Хрестителю у Києві (збудований 1853 року) князь тримає простий ("католицький") хрест.

Там ще інших відмінностей понапридумувано було чимало. Наприклад, на католицькому хресті Ісус прибитий обома ногами одним цвяхом до хрестового стовпа, а у православних кожну ногу прибито окремо. Нижня поперечина, підставка під ступні страчуваного (нижнє рамено, рамена - плечі), у православного хреста є, у католицького відсутня.

Тобто, католицький хрест однораменний, чотирикінцевий, а православний трираменний, восьмикінцевий.

І от ми підійшли до московського хреста. Ну, "Москва - третій Рим, а четвертому не бувати" - ідеологія московитів ще з Івана Калити. Поступово, усвідомлюючи свою "православну світову місію" після захоплення Константинополя арабами (падіння Константинополя у 1453 році), Московська церква стала змінювати константинопільські канони богослуження, обрядів, одягу священиків, хреста.

Ісусове підніжжя-рамено на московських хрестах стало... скісним. Московити навіть підвели певну "ідеологію" під скісне рамено. Скісне перехрестя з опущеним униз лівим (по відношенню до розіп'ятого Ісуса) кінцем і піднятим вгору правим кінцем уособлює двох розбійників, розіп'ятих разом з Ісусом, один ліворуч, другий праворуч від Ісуса. Той, що розкаявся у гріхах, увірував у Христа-Ісуса і якому Ісус, вже перебуваючи на хресті, обіцяв рай, був праворуч, а той, що сам перебуваючи на хресті, лаяв і глузував з Ісуса, був ліворуч. Отой грішник, що розкаявся (правий) потрапив з Ісусом до раю (кінець поперечини вгору), а інший потрапив до пекла (кінець поперечини униз).

Взагалі, цікавою є не лише вкладувані ідеї-пояснення москалів у "москвооновлені" християнські атрибути, а навіть відбиття у хресті згадок про розбійників, грішників тощо. "Освятили" так би мовити, можливість потрапити до раю кожному, хоч які б злочини він учинив за життя, аби той хоч перед смертю "розкаявся"... Як влучно писав російський письменник-класик Достоєвський (життя 1821-1881): "Все, що русскіє взяли від православ'я - це перехреститися перед тим, як зарубати тебе сокирою".

Оці восьмикінцеві трираменні хрести з нижньою скісною поперечиною - є винятково московськими хрестами! Немосковські православні хрести мають рівні поперечини. Так, у церквах Київського Патріярхату і УАПЦ інколи бачимо московську форму хрестів. Але то є негативний вплив московської церкви на українську, якого слід позбутися.

І хоча я не християнин, особисто я хотів би для українських християн православного толку мати традиційні ортодоксальні хрести з прямими, не скісними, як у московитів, поперечинами, а то й класичні католицькі хрести. Це моє бажання зумовлено державницьким мисленням і наміром гасло Хвильового "Геть від Москви!" втілити в життя.

Геть московські хрести!

На світлинах:
1. Взято з інтернету.
Різні типи хрестів, навіть "перехідний" від ісламу до москвоправослав'я, коли в Московському Государстві поступово занепадав татарський іслам і підносилося православ'я московитського толку, а на банях мечетей установлювали одночасно ісламські місяці й православні хрести (мечеті потім стали церквами, звідси "цибулинний" вид бань московських церков, чого не бачимо на українських церквах та в решті ортодоксального християнського світу).
2. Знімковано 19.01.2018 Андрієм Якименком. Московський хрест при камені-пам'ятникові жертвам голодомору і політичних репресій, м. Дніпро (майбутній Січеслав), Вокзальна площа.

07.11.2018